Præsentation Design – derfor er “godt gået” så sjældne?

Dit job som en præsentation designer er at gøre ideer til visuelle billeder. For dine præsentationer til at arbejde, skal de visuelle billeder viderebringe, præcis hvad du vil sige og kræver mindst mulig indsats dit publikum til at “få det”. Forskellen mellem en visuel, der virker, og en, der ikke er godt design.

For at forstå af hvordan godt design tilføjer til kvaliteten af vores liv, hjælper det for at se på nogle eksempler på virkelig dårlig design, som vi alle beskæftiger os med på daglig basis. Dårligt design bugner, og hverdagens vores liv er lidt mindre behageligt for den.

Det virkelig uheldigt ting om dårligt konstrueret objekter er, at utallige ubehagelige gange kunne have sparet, hvis blot designeren havde tænkt igennem hans eller hendes tilgang lidt mere grundigt. Linjen mellem gode og dårlige design er ofte fint. Det kan være noget mere end positionering en knap i et ikke let adgang til ved en fejltagelse; en etiket placeret, hvor det kunne faktisk ses før den forkerte foranstaltninger; en multi-step proces hvor du ikke behøver at komme til trin syv før du indser du gjorde trin tre forkert; eller en løftestang eller håndtag formet mere som den bevægelse, det ønsker du at gøre.

Når du anskaffer en mere udviklet følsomhed til at designe, du begynder at se på alle ting med spørgsmål som, “Kunne det have været bedre at gøre det på denne måde?”, eller “Hvad ville det have taget for at skabe sig arbejde lige dette?”

Derefter tage et kig på den sidste præsentation du leveret. Tror du der var elementer, der forårsagede selv midlertidig forvirring? Og så når du forklarede element, gjorde de siger, “Åh jeg får det – men hvorfor ikke du bare sige det på denne måde?”?

Alle dårlige design medføre udgifter for flere kræfter til at producere det samme resultat. Den større indsats, det tager for at absorbere dit budskab mindre energi er tilgængelige til behandling af selve meddelelsen. Indsats forårsager ubehag. I miljøet, præsentation, der kan betyde katastrofe, fordi – for den meget samme grund-ubehag fører til afstandtagen fra meddelelsen. Det er grunden til professionelle trænere gør visse læringsmiljøet er så behageligt som muligt – frisk vand, gode sæder, hyppige pauser. “Sindet kan kun absorbere hvad ballerne kan udholde” er gammel men stadig relevant. Dårlig præsentationsdesign er en smerte i røven, og det stopper besked optagelse lige så hurtigt.

Nu lad os træde tilbage fra præsentationer for et par øjeblikke.

Tænke på de forskellige enheder – elektriske, mekaniske, arkitektoniske, digital, uanset – at du bruger eller komme i kontakt med på daglig eller ugentlig basis. Husk på at noget fremstillet til konsum først blev designet af et menneske. Du ved, at nogle mennesker er mere talentfulde end andre. Hvis du som de fleste mennesker, har du sandsynligvis blevet irriterede eller frustrerede med en enhed end blev designet af en fra gruppen mindre talentfulde.

Næste gang du bruger din hårtørrer, Bemærk om parameteren high-low fungerer på den måde, du ville forvente, eller for at påvirke en høj indstilling skal du skubbe kontakten til dens nederste position. Kan du få vand ind og kaffe ud af dit drop-stil kaffemaskine uden dryp nogen af enten? Hvor dit køleskab udspy mere is – i dit glas eller på gulvet? Kan dine venner betjene din mikrobølgeovn uden din vise dem hvordan?

Diskutere hvordan design påvirker vores hverdag er målrettet med at få dig til at tænke meget grundigt over, hvordan din præsentation design påvirker mennesker du underlægge dem også, og hvorfor det er umagen værd at gøre dem godt. Og selvom det er slags og tankevækkende at designe på måder, der forbedrer, snarere end forringer kvaliteten af dit publikums oplevelse, den nederste linje er enkel: godt design går ned lettere. Du har brug for alle muligheder for at få din målgruppe på din side, og du skal give noget i din kontrol ubehag de mennesker, du forsøger at overtale. Som Edward Tufte siger, er”publikum skrøbelig; respektere dem”.

En sidste sørgelige sandhed om dårligt design er, at så mange mennesker er frustreret over ting, der ikke virker mener det er deres skyld! Når folk ikke forstår, hvad de får at vide, eller publikum forstår ikke, hvad de ser på skærmen, de bebrejder ofte sig selv – de tror at de er enten dumme eller langsom eller måske de bare lære på andre måder.

Spørg dig selv: gør din præsentationer har en mindre end indlysende “operating system?” Før nogen kan få dit budskab (funktionen af din præsentation) de først nødt til at lære og forstå din design?

Dit vigtigste mål, når designe en præsentation skal være at holde dit publikums opmærksomhed på din ide, din pitch, dit forslag—din besked. De bør aldrig blive distraheret af, eller endda rigtig klar over dit design. Blændende dem med klokker og fløjter vil hjælpe dem med at huske klokker og fløjter, ikke din besked. Du skal gøre din besked stjernen, så intet tager deres sind fra det.

Dit publikum er gået til nogle forsøg på at lade jer indtale din brik. Takke dem for at vise ved at belønne dem med gode design.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Navigation